Pas op: protestantse gemeenten melden e-mailfraude

Een aantal protestantse gemeenten kreeg recent weer te maken met identiteitsfraude. Oplichters misbruikten identiteitsgegevens van de (wijk)predikant om e-mails met een verzoek om cadeaubonnen te sturen aan bijvoorbeeld kerkenraadsleden.

Ook de Hervormde Gemeente IJsselstein werd het slachtoffer van e-mailfraude. De ouderling die het verzoek ontving is hierdoor 450 euro verloren. Er is aangifte gedaan bij de politie en de zaak wordt verder uitgezocht.

Waarschuwen

Ds. Jelle van Holten, tot de zomer van 2023 predikant van de Hervormde Gemeente IJsselstein, verzocht de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk dit breder bekend te maken om herhaling in andere gemeenten te voorkomen. “Iemand heeft namens mij - vanaf een e-mailadres dat verdacht veel op mijn predikanten-email leek - een mail gestuurd aan ten minste drie ouderlingen van onze kerkenraad. De tekst van de e-mail was als volgt: “Ik kan nu niet praten of sms-en. Ik zit midden in een zoom-meeting. Ik mail je met mijn laptop. Ik heb hulp nodig bij het online kopen van cadeaubonnen. Het is de bedoeling dat ik geschenken naar drie mensen stuur. Laat me weten of het mogelijk is om ze nu te krijgen, zodat ik je kan vertellen wat nodig is. Ik zal je vergoeden. Bedankt.”

Omdat de mail zo echt leek bestelde een van de ouderlingen 3 cadeaubonnen van 150 euro. Het verzoek bleek nep en de 450 euro was hij kwijt. “Omdat dit zo specifiek gebeurde in een kerkelijke setting, lijkt het mij nuttig hiervoor andere gemeenten en kerkenraden te waarschuwen”, zegt ds. Van Holten.

Alert zijn

Identiteitsfraude is een veelvoorkomend probleem in Nederland. Criminelen maken gebruik van valse of gestolen identiteitsgegevens om anderen op te lichten. Wees alert op deze en andere vormen van fraude, zie ook:

Dit bericht is voor het eerst gepubliceerd in 2022 en wordt regelmatig opnieuw onder de aandacht gebracht.