Migrantenkerken / Internationale Kerken

Informatie over internationale kerken in Nederland

Wat zijn migrantenkerken?

Interculturele kerken zijn geloofsgemeenschappen van christenen die vanuit een andere cultuur naar Nederland zijn gekomen. In deze kerken komen christenen met diverse etnische achtergronden bij elkaar. Ze zijn enorm verschillend in geloofsuitingen en spiritualiteit. Naar schatting zijn er meer dan 800.000 christenen uit niet-Europese landen in Nederland en 500.000 uit Europese landen. Samen dus 1,3 miljoen.

Bekijk ook dit online college over migrantenkerken als gave van God van dr. Nagy, hoogleraar Theologie en Migratie aan de Protestantse Theologische Universiteit.

Protestantse Kerk en migrantenkerken

Hoe zit het met de relatie van de Protestantse Kerk ten opzichte van de migrantenchristenen in ons land? Een overzicht.

Kennis maken met een migrantenkerk?

Het kan heel verrijkend zijn om kennis te maken met een interculturele kerk. Zeker wanneer je in je eigen woonplaats een christelijke migrant kent, die lid is van een interculturele kerk. Lees hier hoe je het beste contact kunt leggen met interculturele kerken.

Reeds 1100 geloofsgemeenschappen zijn te vinden op de volgende websites:

Advies over contact tussen kerken

Shadi Haddad en Esther Struikmans denken graag met gemeenten mee over het contact tussen gemeenten van de Protestantse Kerk en interculturele kerken. Zij zijn bereikbaar via 030-8801880 of migrantenkerken@protestantsekerk.nl

Podcast Migranten en de kerk
Hoe krijg je gemeenteleden mee met een nieuwe visie? In de podcast 'Migranten en de Kerk' interviewt Matthijs van Engelen Eric Rufyritana en Jurjen ten Brinke. Beide pastores leiden een gemeente die niet monocultureel maar multicultureel is. Nu kunnen zij daar wel een visie voor hebben en een roeping ervaren, maar hoe krijg je je gemeente mee? Zijn er obstakels? Hoe gaan ze daarmee om? En weerstand? Of zijn ze zo slim om die te voorkomen? En hoe houd je vol?

Bijbellezen in een multiculturele groep

We leven allemaal in Nederland, maar wij lezen de Bijbel anders. Dat maakt Bijbellezen met iemand uit een andere cultuur zo boeiend, verrijkend en heilzaam. Buurtgenoten uit een andere cultuur kunnen Bijbellezen ook heel interessant vinden. Zeker wanneer ze christen zijn (en meer dan de helft van de migranten in Nederland is christen) kan dat bovendien enorm samenbinden.

Materiaal bij het bijbelboek Ruth
Er bestaat een handleiding en materiaal om enkele bijeenkomsten met een multiculturele groep te begeleiden rond het bijbelboek Ruth. Door samen te lezen, in gesprek te gaan en de rijkdom van de verschillende culturen te ervaren, leren we elkaar en het bijbelboek Ruth beter kennen.

Materiaal bij het Marcusevangelie
De Protestantse Kerk heeft samen met de Stichting Geloofsinburgering een handleiding en materiaal voor ontwikkeld vanuit het Marcusevangelie. Elf bijeenkomsten kan men organiseren met behulp van dit materiaal.