Ambulant predikant Mirjam Vermeij: “Fijn als de gemeente door mijn inzet door kan gaan”

Is uw gemeente op zoek naar een (ambulant) predikant, kerkelijk werker of jeugdwerker? De mobiliteitspool helpt u graag bij het vinden van de juiste persoon. Mirjam Vermeij (51) ging in de protestantse gemeente Haarlem-Noord en Spaarndam aan de slag. “Ik hoor er in korte tijd al helemaal bij. Je wordt bij steeds meer zaken betrokken.”

Mirjam Vermeij (51) is ambulant predikant in Haarlem-Noord/Spaarndam en in Kudelstaart. Als ambulant predikant verricht ze op tijdelijke basis vervangingswerkzaamheden.

Nauw betrokken

Hiervoor was Vermeij vier jaar gemeentepredikant in Aalsmeer. “Toen mijn contract daar afliep, ben ik verder gaan zoeken. Solliciteren bij de mobiliteitspool leverde een baan op als ambulant predikant in Haarlem-Noord/Spaarndam en even later ook in Kudelstaart.” Als ambulant predikant ben je in een korte periode met een grote variatie aan kerkenwerk bezig. Vermeij: “Je komt met een bepaalde taakstelling in de gemeente, maar naarmate je er langer bent ga je steeds meer doen en word je ook bij andere zaken betrokken. Daar wringt het soms ook wel een beetje; in hoeverre houd je je aan je taakstelling?” Ds. Vermeij ervaart dit werk als erg leerzaam. “Ik moet prioriteiten stellen, en dat relativeert mijn rol ook weer. Ik ben nauw betrokken geraakt bij de gemeenten, maar ben wel echt een voorbijganger. Het is fijn als de gemeenten door mijn tijdelijke inzet door kunnen gaan.”

Meer zekerheid

Een ambulant predikant kan een gemeente behoorlijk ‘ontzorgen’, is de ervaring van Nelleke Drop, consulent mobiliteit bij de dienstenorganisatie. Want wat als je als gemeente zelf geen tijdelijk predikant kunt vinden? “De mobiliteitspool heeft meer dan honderd ambulant predikanten klaar zitten om ingezet te worden. Deze zijn stuk voor stuk ervaren en voorbereid op een tijdelijke aanstelling.” En dat kan snel geregeld zijn. De mobiliteitspool is erop gericht de beste match te maken, en brengt gemeente en ambulant predikant met elkaar in contact. De ambulant predikant komt in dienst bij de dienstenorganisatie en wordt ‘uitgeleend’ aan de gemeente. “Dat scheelt een hoop administratie; de gemeente hoeft alleen maar een factuur te betalen.” Drop noemt nog een voordeel van inzet via de mobiliteitspool. “De gemeente heeft meer zekerheid. Bij bijvoorbeeld langdurige ziekte van de ambulant predikant hoeft ze niet door te betalen.”

Coachende rol

Het grootste verschil met het reguliere predikantschap is dat je er anders instapt, ervaart Vermeij. “Als predikant ben je een voorbijganger, maar in het ambulante werk nog eens extra.” Ze ervaart dat je hierdoor met wat meer afstand naar een gemeente kunt kijken. “Je kunt wat meer een coachende en adviserende rol op je nemen.” Het werk in Haarlem-Noord en Spaarndam doet ze samen met collega ds Christien Molenaar-Dekker (42). “Het is fijn om taken te kunnen verdelen.”

In het afgelopen seizoen zijn ze bijvoorbeeld gezamenlijk gestart met basiscatechese. Vermeij: “Dat lag door corona al een jaar stil. Als je het niet doet, weet je zeker dat het niet gebeurt.” Heel veel zaken in de wijkgemeente gebeurden al jaren als een vanzelfsprekendheid. “Als ambulant predikant kun je voorstellen het een keer anders te doen. Elke gemeente moet soms ook weer de eigen werkwijze opnieuw onder ogen zien.” Nu Vermeij en Molenaar allebei een poosje meelopen, worden ze steeds meer ‘eigen’. “We horen er helemaal bij!”

Advies nodig?

Krijgt u als gemeente graag advies met betrekking tot een aanstellen van een predikant, kerkelijk werker of jeugdwerker aan uw gemeente? De dienstenorganisatie helpt u daar graag bij. Niet alleen als het gaat om onbepaalde tijd maar ook voor een tijdelijke inzet. In dat laatste geval komt de predikant of kerkelijk werker in dienst van de mobiliteitspool, en valt daarmee onder de arbeidsvoorwaarden van de dienstenorganisatie. Onder meer de pensioenopbouw is daardoor geregeld. De mobiliteitspool biedt ook beginnend predikanten, kerkelijk werkers en jeugdwerkers de mogelijkheid om op tijdelijke basis aan een gemeente verbonden te worden.

Kijk voor meer informatie op protestantsekerk.nl/vacature-in-uw-gemeente.

Lees ook:

Foto: Shoots & More, Haarlem