Criteria voor de Jongerenprijs

De inschrijving van de Jongerenprijs 2023 is gesloten. Je kunt natuurlijk nog wel achteraf checken of jouw plan voldoende aansluit bij de criteria.

Kies een of meerdere thema's voor jouw plan

Je plan moet voldoen aan een of meer van de drie thema’s van Kerk en Wereld:

• Verbinden: Kerk en Wereld wil bijdragen aan initiatieven die de tegenstellingen (zoals religie, genderoriëntatie, financiële mogelijkheden of afkomst) willen overbruggen vanuit een christelijke inspiratie en eraan bijdragen dat iedereen voluit mens kan zijn naar Gods beeld.
  • Christelijk geloof actualiseren en praktiseren: Kerk en Wereld wil initiatieven ondersteunen die zorg dragen voor de toekomst van de mensen en voor Gods schepping.
  • Ontmoeting tussen levensbeschouwingen: Kerk en Wereld wil het gesprek tussen de aanhangers van verschillende levensbeschouwingen en religies in de samenleving op een positieve manier bevorderen.

Bekijk de uitgebreide uitleg van deze thema's

Voldoe aan deze 8 criteria

Je kunt meedoen als je voldoet aan 8 criteria:

1. Mijn project bevat een duidelijke christelijke-oecumenische component die nadrukkelijk tot uitdrukking komt in de realisatie van het project.
  2. Het project bevat theoretische reflectie, en realiseert ook daadwerkelijk iets.
  3. De methodiek van het project is overdraagbaar en ook op andere plaatsen in Nederland te gebruiken.
  4. Het beoogt een (gedrags)verandering of blijvende indruk achter te laten op de samenleving en de deelnemers.
  5. Het project is vernieuwend voor minimaal de eigen context.
  6. Het project is een samenwerking met andere initiatieven of organisaties.
  7. Het project wordt gerealiseerd binnen Nederland.
  8. De aanvraag wordt niet ingediend als particulier, maar ingediend als rechtspersoon bijvoorbeeld: Stichting, Vereniging, kerkelijke instelling of bedrijf.