Kerken organiseren Actie Vakantietas: “Die blije gezichten, daar doen we het voor”

Dit jaar doet de Protestantse Gemeente in Bergen op Zoom voor de derde keer mee aan de Actie Vakantietas van Kerk in Actie. De actie is bedoeld voor kinderen uit kwetsbare gezinnen in Nederland die meestal niet op vakantie kunnen. Ook iets voor jouw gemeente?

In 2020 deed de gemeente voor het eerst mee aan de Actie Vakantietas. Diaken Alison Jolley pakte de handschoen enthousiast op. “Het idee van de Vakantietas sprak me aan. Ik heb een voorstel gedaan aan de diaconie en men was direct enthousiast. Binnen no-time hadden we vier vrijwilligers uit de gemeente die mee wilden werken. Het is eenvoudiger om mensen te vragen voor een concreet project voor een korte tijd dan ze te vragen om diaken te worden.”

Begin klein

De groep ging in 2020 voortvarend van start, toen corona uitbrak. “Gelukkig zijn we klein begonnen. Het was toen best lastig om voldoende sponsoren te vinden, iedereen zat in een lastige situatie”, vertelt Alison. Dat is ook de boodschap die ze mee wil geven aan anderen die de actie willen starten. “Begin klein, doe ervaring op en breidt op basis van je ervaringen verder uit. Wij hebben het eerste jaar de doelgroep beperkt tot de kinderen binnen onze eigen kerkgemeenschap die aan de criteria voldeden. Zij kregen een leuke tas vol met vakantiepret voor de zomervakantie. ”

In 2021 pakte ze het breder aan. Alison: “We hebben contact gezocht met de lokale Voedselbank. Daardoor is de doelgroep uitgebreid. We kregen alleen de leeftijden en het geslacht van de kinderen door. Zo konden we de inhoud van de tasjes aanpassen met geschikt speelgoed en bonnen voor activiteiten. Dit alles werd mede mogelijk gemaakt door donaties van kerkleden, de lokale Rotary Club en sponsoring van kleine ondernemers zoals de midgetgolfbaan, de boekhandel en de ijssalon.”

Nee heb je...

“Het is een kwestie van vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Uiteindelijk hebben we 45 tassen aan de Voedselbank overhandigd. Zij verdeelden de tassen over de gezinnen want je hebt natuurlijk te maken met de privacy wetgeving. We hebben zelf nog 16 tassen aan kinderen uit onze eigen kerkgemeenschap uitgedeeld. We werken daarbij nauw samen met de predikant en de ouderlingen.”

"Tijdens Sinterklaas hebben we zelf nog een eigen actie bedacht als vervolg op de Actie Vakantietas. We hebben jute sinterklaastassen gevuld voor de kinderen uit onze gemeente. De voorzitter van de diaconie speelt ook Sinterklaas op school en heeft samen met roetveegpiet de zakken bij de kinderen bezorgd. Ze vonden het geweldig!"

De organisatoren kregen na afloop veel positieve reacties. Alison: “Ik kreeg zelfs een tekening van een kind met de tekst ‘dank je wel voor het leuke speelgoed!’ Die blije gezichtjes, daar doen we het voor!”

Meedoen met je gemeente?

Met de actie Vakantietas van Kerk in Actie kun je met je gemeente kinderen in armoede in je eigen omgeving verrassen met een rugzak vol verrassingen voor de zomervakantie. Ook zijn de komende zomerperiode de Oekraïense kinderen in Nederland vrij van school. Help mee dat het geen saaie zomer voor ze wordt en kom in actie met je plaatselijke kerk. Regel activiteiten en benader mensen tijdig in verband met vakanties. Sluit aan bij plaatselijke stichtingen die zomervakantieweken of kindervakantiespelen organiseren. En verras de kinderen met een vakantietas van Kerk in Actie!

De tasjes kun je voor 1 euro per stuk bestellen via de webshop van Kerk in Actie. Bestel de tasjes op onze site en lees daar ook een stappenplan om de actie te organiseren.

Doe mee aan Actie Vakantietas

Lees ook: