Doe mee aan de actieweek voor de voedselbank!

Van 6 tot 14 januari 2024 organiseert de Protestantse Kerk/Kerk in Actie, samen met gemeenten, een actieweek om zoveel mogelijk voedsel voor de Voedselbank in te zamelen. De Voedselbank helpt zo’n 38.000 huishoudens. Als iedere gemeente van de Protestantse Kerk die week minstens 25 dozen vult, zijn die allemaal één week lang van voedsel voorzien.

Actieweek in januari

Veel kerkelijke gemeenten zamelen het hele jaar spullen voor de voedselbank in. Toch wil de Protestantse Kerk in de tweede week van januari een extra actieweek houden, omdat in de maand januari normaal gesproken minder binnenkomt dan in andere maanden. Terwijl januari juist vaak een dure maand voor veel mensen is.

Hoe gaat de actie in zijn werk?

1. Bestel gratis dozen van Kerk in Actie via onderstaand formulier.
  2. Deze dozen ontvang je eind december.
  3. Vul de dozen met onderstaande producten.
  4. Lever ze in bij een voedselbank bij jou in de buurt.

De gewenste producten:

• Zonnebloemolie of olijfolie
  • Groenteconserven
  • Soep in blik of zak
  • Zilvervliesrijst
  • Volkorenpasta
  • Houdbare halfvolle melk
  • Vis in blik
  • Koffie of thee
  • Couscous
  • Havermout

Waarom dozen van Kerk in Actie?

Kerk in Actie zorgt er in samenwerking met de Voedselbank voor dat de dozen terechtkomen op de plekken waar er tekorten zijn. Dat kan dus een andere voedselbank zijn dan de voedselbank waar de gemeente contact mee heeft. Doordat de dozen duidelijk herkenbaar zijn, weet de voedselbank wat er in zit en is de distributie eenvoudig voor hen te regelen.

Leuke actie met de jeugd

Deze actie kan ook heel goed gekoppeld worden aan spellen als sirkelslag, KerstChallenge of de PaasChallenge. Samen met kinderen en tieners diaconaal bezig zijn, is heel inspirerend.

Inleverpunt voedselbank worden

Wil je als gemeente niet alleen in januari de voedselbank ondersteunen? Word dan inleverpunt voor de Voedselbank en zet je deur minimaal 1 keer per week open voor iedereen die in actie wil komen tegen armoede in Nederland. Lees meer hierover!

Bestelling aantal dozen actieweek

Laat via onderstaand formulier weten dat je meedoet aan de actieweek. De dozen zijn per 25 stuks te bestellen. De dozen worden in de laatste weken van december 2023 verstuurd. Aanmelden kan tot woensdag 20 december.

Bestellen van dozen is niet meer mogelijk.