Een energiezuinig kerkelijk centrum dankzij subsidie uit de Solidariteitskas

Samen koken, soep eten, naar een concert luisteren: het kan allemaal in het Annahuis van de Protestantse Gemeente Raalte. Na 50 jaar was het gebouw hard toe aan een verduurzamingsslag. Dankzij subsidie uit de Solidariteitskas is het kerkelijk centrum nu energiezuinig.

‘Het centrum van het dorp’, zo wordt het Annahuis ook wel genoemd. “Naast de kerkelijke activiteiten, maken wel 32 lokale verenigingen gebruik van het gebouw”, vertelt Joop van den Brink (77), kerkrentmeester bij de protestantse gemeente. En daar is hij best trots op. “Ook al zijn we geen groeiende gemeente, op deze manier kunnen we de band met de mensen in de buurt verstevigen.”

Soepcafé

De meeste initiatieven in het Annahuis zijn maatschappelijk georiënteerd. “Er is onder andere een soepcafé, een Alzheimer Café en een zelfregiecentrum”, zegt Van den Brink. Het gebouw heeft een eigen beheerder. “Er zijn zoveel activiteiten dat er een coördinator nodig is om alles soepel te laten verlopen.” Verder draait het Annahuis op vrijwilligers. “Denk aan koffieschenkers, schoonmakers, maar ook bhv’ers.” Iedereen in het dorp kan vrijwilliger worden. “Zelfs in onze kerkdienst doen mensen van buiten de kerk mee. Ze bedienen de beamer, nemen de dienst op, en meer. Dat geeft nog een extra band met het dorp.”

Verduurzaming

Vorig jaar onderging het gebouw een grote verduurzamingsslag. Dat was hard nodig: het Annahuis was inmiddels 50 jaar oud, had nog convectorputten voor de centrale verwarming en enkel glas in de meeste ramen. “Dat vonden we niet verantwoord meer”, vertelt Van den Brink. “We willen als kerk weloverwogen keuzes maken, ook op het gebied van duurzaamheid.” Er werden onder andere 60 zonnepanelen op het dak gelegd, en het oude glas werd vervangen door HR++-glas, dat zorgt voor een goede isolatie. “Dankzij deze vernieuwingen is ons gebouw nu heel energiezuinig. Dat scheelt enorm in de kosten.”

Centrum voor hele dorp

De renovatie van het Annahuis sloeg een gat in de begroting van de protestantse gemeente. “We konden een Europese subsidie krijgen die bestemd is voor dorpen die ontmoeting en samenwerking faciliteren, maar dit was niet genoeg om de kosten te dekken”, weet Van den Brink. “Daarom hebben we ook een subsidieaanvraag gedaan bij de Solidariteitskas van de Protestantse Kerk. We zijn heel dankbaar dat die subsidie ook is toegekend.”

Dankzij de renovatie kan het Annahuis nu weer jaren mee. “Het mooiste aan het gebouw vind ik dat het niet alleen een centrum is voor kerkleden, maar voor iedereen in ons mooie Raalte”, vertelt een dankbare Joop van den Brink. “Dankzij ons Annahuis kunnen we als kerk voor de hele omgeving iets betekenen.”

Subsidie aanvragen

Het aanvragen van subsidie uit de Solidariteitskas loopt via de commissie Steunverlening. Een protestantse gemeente moet bij die aanvraag aantonen dat er ook een eigen financiële bijdrage is in de kosten. In Raalte hebben veel vrijwilligers meegeholpen met de renovatie, zoals met het breekwerk, schilderen en opruimen. Daardoor konden de kosten gedrukt worden.

De aanvragen worden uiteindelijk door de commissie Steunverlening beoordeeld. Deze commissie hanteert eenvoudige en transparante procedures. Soms kan er heel snel een toezegging gedaan worden. Bij ingewikkelder aanvragen kan afhandeling gemiddeld drie maanden duren.

Meer informatie over de Solidariteitskas: