Gelukwens 75 jaar staat Israël

Het moderamen van de generale synode heeft een gelukwens gestuurd aan Joodse partners om hen te feliciteren met het 75-jarige bestaan van de staat Israël.

Aan onze Joodse gesprekspartners

Vandaag, 5 Iar, is het 75 jaar geleden dat de Joodse staat Israël door David Ben Goerion werd uitgeroepen. Voor de meeste Joden wereldwijd behoren het land en de staat Israël tot hun identiteit. Na de verschrikkingen van de Sjoa in de Tweede Wereldoorlog is voor velen binnen uw familieverbanden de staat Israël een veilige thuishaven geworden. Tot in deze tijd is ze dit, in de dreiging van antisemitisme.

Hoewel we als kerk geen relaties met staten onderhouden, beseffen en erkennen we dat het land en de staat Israël deze belangrijke rol vervullen. Met u zijn wij dankbaar dat de staat Israël 75 jaar bestaat. Het is onze hoop en ons verlangen dat Israël een veilig thuis kan worden voor alle inwoners van het land.

We beseffen hoezeer de staat Israël met al haar inwoners een tijd van grote spanningen doormaakt. We delen met u de profetische droom van een inclusieve samenleving, zoals verwoord in de Onafhankelijksverklaring, een staat ‘gebaseerd op het principe van vrijheid, gerechtigheid en vrede’.

Moge ‘trouw en liefde elkaar omhelzen
recht en vrede elkaar begroeten met een kus.
(Psalm 85:11).

In verbondenheid,

Namens het moderamen
van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland