The Voice - een roep om veiligheid

De misstanden bij het tv-programma The Voice houden Nederland bezig. De situatie bij dit populaire tv-programma waar mensen dromen over een zangcarrière maken pijnlijk duidelijk hoe belangrijk het is dat mensen gelijkwaardig en respectvol met elkaar omgaan en misbruik van macht en vertrouwen tijdig wordt gesignaleerd en aangekaart.

Gebed

Ds. René de Reuver: “We leven mee met allen, die door deze berichten in de media weer pijnlijk worden bepaald bij persoonlijke ervaringen van grensoverschrijdend gedrag en misbruik - of die van anderen in hun omgeving - al dan niet in een kerkelijke setting. Kwetsbaarheid, schaamte, maar ook angst en woede komen dichtbij. We bidden voor hen om kracht en moed. Ook hierin willen we met elkaar verbonden zijn.”

Waarschijnlijk is er afgelopen zondag in veel gemeenten aandacht aan besteed, bijvoorbeeld in het gebed. Of het gaat komende zondag gebeuren. Zowel ds. Alexander Veerman als ds. Janneke Nijboer plaatsten een gebed over dit thema op hun blog.

Zonde

In de Protestantse Kerk wordt al jarenlang herhaaldelijk aandacht gevraagd voor dit thema. De woorden van de generale synode uit 1999 zijn onverminderd van kracht:

• seksueel misbruik is zonde; kwaad in Gods ogen en onrecht tegenover de medemens;
  • de kerk dient onomwonden te kiezen voor de slachtoffers van seksueel misbruik.

Zo is het vanwege de actualiteit ook opnieuw onder de aandacht gebracht in de wekelijkse nieuwsbrief die afgelopen dinsdag werd verstuurd.

Preventie

Het is belangrijk - ook voor gemeenten - om actief bezig te zijn hoe preventie in praktijk kan worden gebracht. Opdat duidelijk wordt waar grenzen liggen. Op de themapagina ‘Veilige Gemeente’ staan tips voor gemeenten om over dit onderwerp het gesprek aan te gaan.

Zie ook: