2000 paasgroeten voor Nederlandse gedetineerden in het buitenland

Zo’n 2000 Nederlanders zijn gedetineerd in het buitenland. Stichting Epafras zoekt hen op in de gevangenis. Tijdens een van die bezoeken krijgen de gedetineerden een kaart via de Paasgroetenactie van de Protestantse Kerk. Epafras-directeur Matthijs Geluk: “Samen laten we zien dat de kerk naar hen omkijkt.”

Eind oktober kwamen 30 enthousiaste vrijwilligers van de hervormde gemeenten in Giessenburg en Giessen-Oudekerk bij elkaar om kaarten te schrijven. Samen zorgden ze ervoor dat 2000 Nederlanders in buitenlandse gevangenissen de komende periode een bemoedigende groet ontvangen, vanuit de kerk in Nederland. Stichting Epafras zorgt dat de kaarten in de buitenlandse gevangenissen terechtkomen.

Opdracht van Jezus

Matthijs Geluk, sinds dit jaar directeur van Epafras, is blij met de actie van de vrijwilligers. “Het is belangrijk om deze mensen, naar wie bijna niemand omkijkt, een hart onder de riem te steken”, benadrukt hij. “De gevangenis in het buitenland is een eenzame plek. Ze zitten er niet voor niets, maar er speelt zoveel meer. Vaak gaat het om mensen die in hun jeugd verwaarloosd zijn en op straat moeten zien te overleven. De kans dat je dan de fout ingaat, is heel groot. Juist in het evangelie lezen we dat we naar deze mensen moeten omzien. Het is de opdracht van Jezus zelf.”

Matthijs Geluk vertelt over het werk van Epafras tijdens de schrijfochtend

Groot effect

Hanneke de Koning is een van de enthousiaste schrijvers in Giessenburg. Ze vindt het fijn dat ze op deze manier iets kan doen voor Nederlanders in detentie. “Jezus gaf ons zelf de opdracht om naar gevangenen om te zien. Daarom vind ik het mooi om hieraan mee te werken. Zoiets kleins dat zo’n groot effect kan hebben voor anderen die nu geen vrijheid kennen. Het zet me ook stil bij mijn eigen vrijheid. Dat wij hier zomaar de Bijbel kunnen lezen, terwijl dat voor anderen helemaal niet vanzelfsprekend is.”

Dichtbij komen

Matthijs Geluk werkte hiervoor een aantal jaren als predikant in Peru en bezocht daar zelf ook gevangenen. “De meeste mensen hebben een moeilijk levensverhaal, en zijn daardoor in de problemen gekomen. Ze vinden het heel fijn als je langskomt. De gesprekken gaan diep. Zo’n bezoek in de gevangenis geeft je als predikant de kans om heel dicht bij deze mensen te komen. Mensen gaan in de eenzaamheid van hun cel op een andere manier naar hun leven kijken. Geloof speelt daar een belangrijke rol in.”

Werk van barmhartigheid

Jan Verspuij, diaconievoorzitter in Giessenburg, is dankbaar dat de gemeenten in Giessenburg en Giessen-Oudekerk iets voor gedetineerden in het buitenland kunnen doen. “Omzien naar gevangenen is een van de werken van barmhartigheid. Een groot aantal gemeenteleden is actief in het bezoeken van gedetineerden in de gevangenissen in Dordrecht en Rotterdam. In Dordrecht bijvoorbeeld organiseren vrijwilligers uit onze regio een Alphacursus voor gedetineerden. Maar de groep gevangenen in het buitenland is lastiger te bereiken. Met het schrijven van deze groeten laten we merken dat we ook naar hen omkijken.”

Ieder mens waardevol

Stichting Epafras steunt Nederlanders die vast zitten in buitenlandse gevangenissen. Matthijs Geluk: “Dat doen we vanuit de overtuiging dat ieder mens waardevol is. We luisteren naar hun verhalen, hun verdriet en hun hoop.” Soms is die hulp praktisch, zoals het geven van medicijnen als gedetineerden die zelf niet krijgen. “Of we regelen dat ze met familieleden kunnen bellen, als er geen geld is om dat zelf te betalen”, vervolgt Matthijs Geluk. “Maar boven alles bieden we geestelijke steun. We hebben aandacht voor het - bijna altijd - moeilijke levensverhaal van deze groep gedetineerden. Het is mooi dat we tijdens de bezoeken iets voor hen kunnen betekenen.”

>> In 2024 is er weer een Paasgroetenactie voor gedetineerden. Vanaf begin januari 2024 kunnen de nieuwe kaarten worden besteld. Kijk voor meer informatie op protestantsekerk.nl/paasgroetenactie