Elk jaar organiseert Duurzaam Bennekom tijdens de Veertigdagentijd een interactieve challenge rond een duurzaam thema. Dit jaar is dat (H)Eerlijk Eten! Rond dit thema worden allerlei activiteiten georganiseerd die leuk zijn én impact maken. Bennekommers van binnen en buiten de kerk schuiven aan.
Als inwoner van het dorp zelf een steentje bijdragen aan duurzaamheid, dat is wat ‘Duurzaam Bennekom’ beoogt met zijn activiteiten. De inspiratie daarvoor komt ‘uit de geloofsbasis om liefde en recht te doen aan de aarde en aan mensen’, zo vermeldt de website. Het initiatief komt vanuit de hervormde en de gereformeerde kerk van Bennekom. Bijna duurzaamheidsinitiatieven in het dorp, zoals het Repaircafé, en de zwerfafvalbrigade, zijn aangesloten.
40dagenchallenge
Gerard van der Laan, een van de initiatiefnemers van Duurzaam Bennekom en aangesloten bij de gereformeerde Brinkstraatkerk, vindt de Veertigdagentijd een prima tijd om na te denken over de impact van je gedrag op de aarde. “Het is een periode van inkeer, en het is een beperkte periode, 40 dagen. Daarvoor kun je een mooi programma bedenken. Dit jaar wilde een groepje graag bezig met lokale, biologische en duurzame voeding. Wat je op je bord hebt, maakt uit voor je impact op de aarde. We bijten ons zes weken lang in het thema vast. Het thema is natuurlijk voor álle Bennekommers relevant, en leuk is dat de deelname van niet-kerkelijke inwoners groot is. Het zorgt voor verbinding tussen kerk en dorp, tussen kerkleden en niet-kerkleden.”
De activiteiten
Hoe kun je beter voor de aarde zorgen, dat is in het kort de 40dagenchallenge. De deelnemers krijgen daarvoor inspiratie via onder meer nieuwsbrieven. Ze krijgen ook een opdracht mee: wat is jouw challenge? Een boekje met QR-codes geeft tips en inspiratie voor alle dagen in de vastentijd.
Het programma bevat acht activiteiten waarmee ze zelf iets kunnen proberen. Van der Laan: “De aftrap was op Aswoensdag met een fantastische lezing van Natasja Oerlemans van het Wereld Natuur Fonds. Zij heeft het mondiale plaatje laten zien en had goede tips, bijvoorbeeld als het gaat om je koopgedrag in de supermarkt. Er waren 9 lokale initiatieven aanwezig rond voeding en duurzaam eten. De bijna 100 deelnemers lieten zien dat het thema leeft.
Een greep uit de andere activiteiten: kookworkshops, een kinderkookboek gemaakt door de basisscholen, een bijeenkomst om ervaringen en tips rond de plantaardige keuken uit te wisselen, een excursie naar een zorgboerderij met boerderijwinkel en een wereldse maaltijd, bereid door mensen uit het azc onder het mom ‘samen eten verbindt’. De afsluiting van de 40dagenchallenge wordt gevormd door de Food Floor: (h)eerlijk eten uit de wereldkeuken, met een terugblik op de challenge. “We stoppen vóór de Stille Week, dan zijn er al veel kerkelijke activiteiten.”
Een beweging
Doordat alle duurzaamheidsinitiatieven in Bennekom aangesloten zijn bij Duurzaam Bennekom, kun je langzamerhand spreken van een ‘beweging’, meent Van der Laan, en die groeit langzaam. “We genereren aandacht in onder meer de kerkbladen en lokale media. Er zijn inmiddels 400 nieuwsbriefabonnees. We krijgen enthousiaste reacties, tijdens bijeenkomsten of achteraf, via de mail. Ook de betrokken kerkenraden zijn enthousiast. Elk jaar vertellen we wat we gedaan hebben en wat we van plan zijn. We verantwoorden onze uitgaven. De kosten zitten in de website, de promotie en in de organisatie van activiteiten. De kerkgebouwen, waar veel bijeenkomsten plaatsvinden, zijn kosteloos beschikbaar.”
Het verschil maken
Persoonlijk voelt Van der Laan een enorme verantwoordelijkheid om informatie te delen en niet stil te zitten. “We staan als mensheid voor een aantal heel grote uitdagingen qua klimaatverandering, biodiversiteit en vervuiling, het is alle hens aan dek. Door mijn professie weet ik veel van deze mondiale trends, ik neem mensen hier graag in mee. Het delen van kennis en kunde kan helpen om het verschil te maken en mensen in beweging te krijgen.”
De 40dagenchallenge is door andere gemeenten vrij gemakkelijk te kopiëren, denkt Van der Laan. "Vraag je wel altijd af: wie is de doelgroep? Betrekken we alleen de kerk of ook ons dorp of de wijk? Kunnen we wellicht aansluiten bij andere activiteiten? Of kunnen we ons bestaande veertigdagentijdproject groen inkleuren? Als het een succes wordt, moet je het jaar daarop weer iets moois bedenken. Weet waar je aan begint, het kost veel tijd. Bedenk of je daar de capaciteit voor hebt.”