Protestantse Kerk blijft doorgaan met huisvesting statushouders

De Protestantse Kerk in Nederland en de gemeente Kampen verlengen het project De Thuisgevers. Zeker tot april 2024 worden statushouders begeleid en gehuisvest in leegstaande gebouwen via maatschappelijke initiatieven. Directeur Jurjen de Groot: “We voelen ons onverminderd betrokken bij de opvang van vluchtelingen.”

De Protestantse Kerk in Nederland en de gemeente Kampen ondertekenden donderdag 30 maart een overeenkomst waarin de samenwerking in het project De Thuisgevers wordt verlengd. Het ministerie van Justitie en Veiligheid financiert het project in ieder geval nog een jaar, tot april 2024.

Oplossing voor vastgelopen asielopvang

Sinds de start in oktober hebben De Thuisgevers in totaal meer dan 3.000 nachten vrijgespeeld in asielzoekerscentra. Dat doen ze tegen kosten die aanzienlijk lager liggen dan die van crisisnoodopvang. Op dit moment doen zo’n 150 maatschappelijke initiatieven mee in het project. De Thuisgevers startte als oplossing voor de vastgelopen asielopvang. Statushouders – vluchtelingen met een verblijfsvergunning – zitten onnodig lang vast in asielzoekerscentra, in afwachting van een woning die er vaak nog niet is.

Bijzondere huisvestingsplekken

“Als Thuisgevers vinden we bijzondere plekken, zoals schoolgebouwen, sportkantines en pastorieën waar we mensen een thuis geven. Mooi dat we van het Rijk het vertrouwen hebben gekregen om daarmee in ieder geval nog een jaar door te gaan,“ zegt Laura Prat Bertrams, projectmanager bij De Thuisgevers. “Het is bijzonder om te zien hoe honderden vrijwilligers, van klusser tot buddy, zich inzetten om hun nieuwe buren een warm welkom te bieden. Onze pioniers en kwartiermakers zitten klaar om nog meer gemeenten en maatschappelijke organisaties kosteloos te helpen.”

Onverminderd betrokken

De Thuisgevers is ontstaan na de periode van overvolle asielopvang in Ter Apel en de beelden van vluchtelingen die buiten moesten slapen. “We hebben dat misschien niet meer vers in het geheugen, maar vaststaat dat De Thuisgevers onverminderd nodig zijn”, zegt burgemeester Sander de Rouwe van gemeente Kampen. Jurjen de Groot, directeur van de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland, kan dat beamen. De Protestantse Kerk blijft met Kampen samenwerken om De Thuisgevers tot een succes te maken. “Als kerken voelen we ons onverminderd betrokken bij de opvang van vluchtelingen. Ik wil ook andere kerken en niet-kerkelijke organisaties vragen met De Thuisgevers mee te denken. Je geeft mensen, na lang wachten, met een thuis weer perspectief.”

Meer weten over project de Thuisgevers? Kijk op dethuisgevers.nl.

Lees ook: