Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
infopagina

De Kamer van Koophandel

De Kamer van Koophandel (KvK) is een onafhankelijke organisatie die onder meer het Nederlandse handelsregister beheert. Dit register bevat gegevens van alle rechtspersonen in Nederland. Sinds 1 juli 2011 moeten alle kerkgenootschappen, waaronder de Protestantse Kerk in Nederland, ingeschreven staan in het handelsregister. De Protestantse Kerk heeft er in 2019 voor gekozen om óók alle andere rechtspersonen (iedere plaatselijke gemeente en diaconieën) in te schrijven in het handelsregister. 

Waarom is inschrijving bij de KvK nodig? 

De inschrijving bij de Kamer van Koophandel bevestigt uw status als zelfstandig rechtspersoon. Bij de inschrijving ontvangt u een uniek KvK-nummer. Dat is bijvoorbeeld erg handig bij het openen van bankrekeningen, het afsluiten van verzekeringen of het aanvragen van subsidies.  

Hoe kunnen we als gemeente of diaconie bestuurders inschrijven bij de KvK?

De bestuurders van religieuze organisaties worden niet ingeschreven worden bij de KvK. In de registratie van een kerkgenootschap mogen namelijk geen gegevens staan die te herleiden zijn naar een natuurlijk persoon. Dit is om discriminatie op basis van geloofsovertuiging te voorkomen.

Wanneer een organisatie of instelling vraagt om een uittreksel van de KvK om de bevoegde bestuurders van de gemeente / diaconie te achterhalen, dan kan in plaats daarvan een verklaring van rechtspersoonlijkheid overhandigd worden aan de betreffende organisatie. In een verklaring van rechtspersoonlijkheid wordt uitgelegd wie de bevoegde vertegenwoordigers van de gemeente of diaconie zijn (de voorzitter en secretaris van het betreffende college). De namen van de voorzitter en secretaris van het college zijn vastgelegd in notulen van het college. Een verklaring van rechtspersoonlijkheid op naam van uw gemeente of diaconie is op te vragen via info@protestantsekerk.nl.

Wat moet u als kerkelijke gemeente doen? 

Registratie bij de Kamer van Koophandel kan een nieuwe gemeente of diaconie het beste regelen via de LRP-helpdesk van de dienstenorganisatie. Dan er ontstaan er geen problemen met (de nummering van) de ANBI-regeling. Bij inschrijving worden de volgende gegevens genoteerd: naam, vestigingsplaats en adres. 

Belangrijke aandachtspunten 

  • Privacy: Er zijn speciale afspraken tussen de Protestantse Kerk en KvK over privacy. Privéadressen van ambtsdragers worden bijvoorbeeld niet geregistreerd; het adres van de kerk kan worden gebruikt. 
  • UBO-registratie: Kerkelijke gemeenten en diaconieën zijn vrijgesteld van de UBO-registratie. Kijk ook op de pagina over UBO of op www.kerkrentmeester.nl.
  • Aparte inschrijvingen: De diaconie moet als zelfstandig onderdeel apart worden ingeschreven via LRP. 
  • Kosten: Voor inschrijving en wijzigingen gelden tarieven die periodiek worden aangepast. 
  • eHerkenning: Voor zaken doen met de overheid (zoals belastingaangifte) heeft u eHerkenning nodig. Kijk hier voor een stappenplan voor het aanvragen van eHerkenning.