Ga naar buiten met Kliederkerk in het Wild

Wil je lekker naar buiten met je kliederkerk? Zoek je stoere activiteiten? Wil je aan de slag met schepping en duurzaamheid? Dan is ‘Kliederkerk in het Wild’ wat voor jou.

Verwonderen, ervaren, verbinden

Kliederkerk bouwt aan een ‘wilde beweging’ door naar buiten te gaan om ook daar God te ontmoeten, de betekenis van bijbelverhalen te ontdekken en samen te vieren en te eten. Ga vanuit verwondering over Gods schepping de natuur in, leer door te ervaren en te ontdekken over onze verbondenheid met de rest van de schepping. Kliederkerk in het Wild.

Kernwaarden verrijken

Met Kliederkerk in het Wild krijgen de volgende kernwaarden nog meer invulling:

* Bijbel centraal: In de Bijbel staan veel teksten over de natuur. Als je de Bijbel vaker buiten leest, gaat dat je steeds meer opvallen.

* Creatief: Hoe goed kun jij een boom naschilderen? Kun jij iets moois maken met bladeren en takken die je vindt? Help jij de (kerk)tuin bij-vriendelijk te maken? Ontdek zo hoe creatief God is.

* Vol vreugde vieren: Vieren wordt nu nóg vreugdevoller, want de schepping om je heen doet met je mee! Kijk maar eens om je heen, wat een prachtige kleuren! En hoor je de wind door de bomen? Ruik je de bloemen? Voel je de regen op je huid? Alle schepselen prijzen God op hun eigen manier.

* Alle leeftijden: Kliederkerk doe je samen en buiten wordt dat nog leuker. Want hoe leer je beter te verwonderen dan met kleine en grote mensen samen?

* Gastvrij: Buiten zijn geen muren en geen drempels. Je bent zichtbaar en mensen kunnen makkelijker aanhaken.

Let’s get wild!

Ook naar buiten met je kliederkerk en samen verwonderen, ervaren en verbinden? Dan zijn er verschillende opties. Je kunt je hele kliederkerk naar buiten verplaatsen. Je kunt ook één of twee activiteiten buiten doen, net wat bij jullie het beste past. Heb jij al een leuke ‘wilde’ kliederkerk gedaan? Deel je ervaringen! Dat kan op de facebookpagina van kliederkerk of op de nieuwe webpagina die er binnenkort aankomt. Nog meer inspiratie? Bekijk het materiaal hieronder.

Messy Church Goes Wild

Het Engelse Messy Church heeft heel wat Engelstalig materiaal online staan. Met Messy Church Goes Wild en Messy Church Adventures beleef je samen avonturen in het wild!

Ontdek de Schepping - A Rocha

Bekijk Ontdek de Schepping van A Rocha. Gebaseerd op het scheppingsverhaal heeft A Rocha materiaal ontwikkeld om met je bijbelklas, zondagsschool of kindernevendienst naar buiten te gaan. Samen ga je de natuur dicht bij de kerk ontdekken en onderzoeken. Het materiaal bestaat uit zes workshops die zijn gelinkt aan het scheppingsverhaal in Genesis 1.

Struinen door de schepping - Hanna Holwerda

Dit natuurboek verbindt het genieten in de natuur met het geloof in de Schepper. Naast informatieve weetjes over landschappen, dieren en planten lees je bijbelteksten en vind je creatieve opdrachten.

Natuurwijs

Kijk voor leerzame activiteiten in de natuur ook eens op natuurwijs.nl/natuuropdrachten.

>> Lees voor meer (theologische) achtergrond over Kliederkerk in het Wild het whitepaper.