Nodig buitenlandse theologiestudenten uit in je kerkdienst

Wereldwijd kerk-zijn kun je optimaal ervaren door een christen uit het buitenland te ontvangen in je eigen kerk. In het najaar kun je weer buitenlandse theologiestudenten ontvangen in je gemeente. Aanmelden kan tot 1 juni a.s. Wees er snel bij, want slechts 32 kerken krijgen deze kans!

Aankomend predikanten uit 13 landen

In het najaar hopen 18 internationale theologiestudenten naar Amsterdam te komen om deel te nemen aan het Bridging Gapsprogramma, een interculturele uitwisseling onder theologiestudenten. Een groep met diverse nationaliteiten en kerkelijke achtergronden volgt samen een programma en maken kennis met kerken in Nederland. Dit jaar doen 18 theologiestudenten uit Indonesië, Kenia, Rwanda, Myanmar, Zuid-Afrika, Tanzania, Ethiopië, Kameroen, Brazilië, India, Paraguay, Pakistan en China mee. Ze hopen van september tot en met november onderzoek te doen, colleges te volgen en verschillende excursies te ondernemen in Nederland.

Hoe werkt het precies?

Ook nu maken bezoeken aan Nederlandse kerkelijke gemeenten onderdeel uit van het programma. Voor zowel studenten als kerken is dit een hoogtepunt van het verblijf! De studenten kunnen iets delen over kerk-zijn in hun thuisland, bijvoorbeeld in de vorm van een gebed of presentatie in je kerkdienst of tijdens een gemeenteavond, en als gemeente kun je iets delen over kerk-zijn hier. De studenten bezoeken doorgaans in tweetallen verschillende gemeenten en er zijn 32 plekken beschikbaar.

Houd rekening met het volgende:

• Geef je op voor een specifiek weekend: 16/17 september, 3 30 september/1 oktober, 14/15 oktober of 4/5 november.
  • De studenten reizen in tweetallen, zodat ze gezelschap hebben aan elkaar.
  • De studenten reizen vanaf Amsterdam. Haal hen van een station als je plaats lastig met de trein te bereiken is.
  • Als uitnodigende gemeente betaal je hun reiskosten.
  • Is jouw gemeente ver weg van Amsterdam, overweeg dan om hen een heel weekend uit te nodigen.
  • Laat studenten meerdere gemeenteleden ontmoeten buiten de kerkdienst om.
  • Zorg dat er voldoende Engelssprekende mensen aanwezig zijn.
  • Laat studenten iets zien van je woonplaats.

Aanmelding en meer informatie

Je kunt je gemeente hiervoor aanmelden tot uiterlijk 1 juni 2023. Stuur een email naar Eline van der Kaaden, bridging.gaps@vu.nl, ook als je eerst extra informatie wilt ontvangen.

Geef door:

• Welk weekend je studenten uitnodigt: 1 of 2 dagen.
  • Of je voorkeur hebt voor studenten uit een bepaald land.
  • Of je een bijdrage van de studenten verwacht, zoals een gebed, een overdenking en/of een presentatie.

Het Bridging Gapsprogramma is een samenwerking van faculteit Religie en Theologie van de VU, en de Protestantse Theologische Universiteit, ondersteund door o.a. Kerk in Actie en de VUvereniging.