Vierde zondag van Pasen is voortaan Roepingenzondag

De Protestantse Kerk in Nederland roept gemeenten op om op zondag 21 april 2024 aandacht te besteden aan het thema ‘roeping’. Scriba René de Reuver: “Op deze Roepingenzondag willen we mensen aanmoedigen om bij zichzelf na te gaan of ze zich geroepen weten om voorganger in onze kerk te worden.”

Voortaan is iedere vierde zondag van Pasen - zondag van de Goede Herder - ook Roepingenzondag. Dit is de derde zondag na Eerste Paasdag. Gemeenten worden gevraagd om in hun eredienst aandacht te besteden aan het onderwerp ‘roeping’ en te bidden om nieuwe voorgangers en werkers in de kerk. Binnenkort worden er liturgische suggesties voor deze zondag aangereikt via het leesrooster+ op deze site en er wordt materiaal ontwikkeld over het predikantschap voor jongeren en zij-instromers.

Oecumenische traditie

De Protestantse Kerk sluit hiermee aan bij een oecumenische traditie. Ook de Rooms-Katholieke Kerk, Church of England en de Evangelische Kirche Deutschland houden op deze dag hun Roepingenzondag. De Protestantse Kerk sluit zich daar nu bij aan.

Nieuwe voorgangers nodig

In de Protestantse Kerk dreigt een tekort aan predikanten. De komende jaren stoppen veel gemeentepredikanten - vanwege emeritaat - met hun werk, terwijl ook steeds minder studenten voor een opleiding theologie kiezen. Om het predikantentekort te bestrijden, is het van belang dat meer studenten kiezen voor de opleiding theologie. Scriba René de Reuver onderstreept het belang hiervan: “Steeds minder jongeren kiezen voor een studie theologie en het ambt van voorganger. Dat is jammer voor de kerk, en een gemiste kans. De kerk kan veel nieuwe voorgangers gebruiken. Bovendien is de studie uitdagend en het werk verrijkend. Op Roepingenzondag moedigen we daarom mensen aan om bij zichzelf na te gaan of ze zich geroepen weten om voorganger in onze kerk te worden.”

Tegemoetkoming in studiekosten

Kortgeleden is er een studiefonds opgericht om zij-instromers die theologie willen studeren om gemeentepredikant te worden in de Protestantse Kerk financieel te ondersteunen. Onder andere het instellingsgeld kan hier gedurende de studieperiode mee gefinancierd worden.

Foto: Bevestiging en intrede dominee Gerben Hoogterp in de Protestantse Gemeente te Lekkum, Miedum, Snakkerburen, Blitsaerd | Fotograaf: Annemieke Nienhuis