René de Reuver stopt volgend jaar als scriba van de Protestantse Kerk in Nederland

Ds. René de Reuver stopt op 1 juli 2025 met zijn werkzaamheden als scriba van de Generale Synode van de Protestantse Kerk in Nederland. Dat is een jaar eerder dan zijn ambtsperiode afloopt. Zojuist heeft hij dit nieuws bekendgemaakt aan de leden van de Generale Synode.

De Reuver bekleedt de functie van scriba sinds 2016 en zijn herbenoeming vond plaats op 12 juni 2021. De vastgestelde ambtstermijn voor deze functie is vijf jaar. De Reuver: “Een ambtsperiode van tien jaar is erg lang. Dat is té lang en daarom heb ik besloten om een jaar eerder te stoppen. Wat mij betreft is het goed om binnen de Generale Synode na te denken of de ambtsperiode ook verkort moet worden naar twee keer vier jaar. Een goede doorstroming in de kerk is belangrijk, ook voor de positie van scriba.”

De Reuver zegt de komende jaren actief te blijven: “Tot mijn emeritaat hoop ik de kerk en de samenleving op andere manieren te kunnen dienen.”

De procedure voor de opvolging van René de Reuver staat in november op de agenda van de synodevergadering.

Foto: Eljee Bergwerff