Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Hoe maak je een goede nieuwsbrief? 8 verbetertips

De nieuwsbrief van de gemeente is één van de vele nieuwsbrieven die bij mensen binnenkomen. Deze 8 tips zorgen er voor dat de nieuwsbrief van de gemeente goed gelezen wordt. Het geheim? Boeien, binden en bewegen.

1, 2, 3… In drie tellen besluiten lezers of ze jouw nieuwsbrief in hun mailbox openen. Want dat is tenslotte wat je wilt als je uren hebt gestopt in de wekelijkse nieuwsbrief van je gemeente. Het geheim van de drie tellen? Schrijf over de gele blouse!

Het is half 11 in de ochtend. De nieuwsbrief van je kerkelijke gemeente is misschien het 15e mailtje dat binnenkomt. “Hoe zorg je dat je lezers de mail openen en je nieuwsbrief gaan lezen?”, vraagt Esther de Hek van Zinenzo. Als zelfstandig tekstschrijver geeft De Hek onder meer schrijftrainingen over effectieve en aantrekkelijke nieuwsbrieven. Haar doeltreffende antwoord: “Een (digitale) nieuwsbrief werkt pas goed als je je lezer weet te boeien, te binden en te bewegen.” Dat is in het kort haar ‘Triple B’-methode. Deze methode komt terug in de volgende tips.

  1. Begin met een aantrekkelijke onderwerpregel
    Een nieuwsbrief begint met een boeiende onderwerpregel. Bedenk dat ongeveer de helft van de lezers een mail opent op basis van de onderwerpregel. Deze is dus belangrijk. Met een goede titel maak je meer kans dat mensen je nieuwsbrief openen, gaan lezen en zelfs willen delen met anderen. Vermijd daarom onderwerpregels als ‘Nieuwsbrief #102 van 7 juni 2024’. Die is saai, niet creatief, en zegt niets over de inhoud. Maak je gemeenteleden nieuwsgierig, suggereert De Hek. “Experimenteer in de onderwerpregel eens met een emoticon (een duimpje, een verbaasd gezicht) of met een woord of zinnetje dat de aandacht trekt. Stel eens een vraag of activeer je lezers. Het mag best een beetje buiten de kaders vallen. En het mag best een keer wat spannend.” Als verrassend voorbeeld noemt ze ‘Vergeet je niet zondag je gele blouse aan te doen?’ Houd tot slot je onderwerpregel kort. Uit onderzoek komt naar voren dat een goede onderwerpregel 30 tot 50 tekens bevat. Maximaal. En o ja, GA NOOIT SCHREEUWEN MET HOOFDLETTERS.

  2. Maak je nieuwsbrief menselijk
    Je nieuwsbrief is meestal voor de eigen gemeenteleden. Maak je nieuwsbrief daarom menselijk. Dat kan met een stralende foto (een foto van de redactieleden of een foto van de schrijver). Dat verbindt de lezer met de vrijwilliger(s) die bereid zijn gevonden de nieuwsbrief op te stellen, iedere week weer. 

  3. Kies het juiste tijdstip van versturen
    Er zijn onderzoeken die aangeven wat het beste tijdstip is om je nieuwsbrief te versturen. Bijvoorbeeld op dinsdagmiddag tussen 16 en 18 uur. Of op donderdag rond lunchtijd: de wekelijkse lunchbreak. Esther de Hek gelooft daar deels in. “Die zogenaamde tijdsloten wanneer je je nieuwsbrief het best kunt versturen zijn er inderdaad. Ze zijn echter algemeen. De uitdaging in mijn Triple-B methodiek is dat je niet bent gebonden aan een tijdslot. Als je maar in staat bent om met je nieuwsbrief de ander te boeien.”

  4. Werk aan het eerste stukje tekst
    De preview of ‘preheader’ is het eerste stukje tekst dat je in je mailbox kunt zien. Je vindt het naast of direct onder de onderwerpregel. Lezers zien deze tekst voordat ze besluiten een e-mail te openen. Een soort samenvatting dus. Daarmee kun je voorsorteren op wat je ontvanger verwacht te gaan lezen. Je kunt ervoor kiezen om in dit beginstukje de ontvanger te vragen om iets te doen. Bijvoorbeeld: ‘Bekijk hoe de tienergroep deze week op kamp ging’ of ‘Lees de activiteiten van komende maand’. Handig om te weten: de populaire maildienst MailChimp geeft aan dat voor desktop-mailprogramma’s een preheader tot 100 tekens lang is. Weet je dat de meeste lezers op mobiel lezen, dan is het beginstukje veel korter, maximaal 80 tekens. Zodra je lezers op je nieuwsbrief klikken, heb je de eerste stap al genomen: van boeien naar binden in De Heks methodiek.

  5. Raak het hart, niet het hoofd
    Durf te experimenteren, is een volgende tip van De Hek. Schrijvers van nieuwsbrieven blijven het liefst aan de veilige kant, ziet ze. Speel met woorden die het hart raken, die mensen triggeren in 2 of 3 seconden. Dat geldt ook voor de onderwerpen die je in een nieuwsbrief voorbij laat komen. Het valt of staat met wat je gemeenteleden belangrijk vinden en waar ze het meest in geïnteresseerd zijn. Hoe je dat te weten komt? Stuur een stuk of acht gemeenteleden een mailtje met de vraag wat ze willen lezen. Met de antwoorden van dit beperkte groepje kun je gelijk aan de slag. Het hoeft echt geen wetenschappelijk onderzoek te zijn.

  6. Begin met het belangrijkste
    Zet je hoofdartikel van je nieuwsbrief bovenaan, dat is de kern. Mensen scannen een nieuwsbrief voordat ze gaan lezen. De Hek adviseert om daarom maximaal 3 of 4 onderwerpen uit te werken. Neem onderwerpen op die urgent en relevant zijn. Vraag je als nieuwsbriefredacteur af welke onderwerpen dat dan zijn. Je kunt ze als redacteur misschien urgent of relevant vinden, maar dat zegt nog niet hoe de lezer ze ontvangt. Met 3 of 4 korte, relevante artikelen ben je er dikwijls wel. Bovendien wordt je nieuwsbrief daardoor makkelijk verteerbaar. En je bespaart zelf tijd in het schrijfproces. Heb je meer te delen, overweeg dan om vaker nieuwsbrieven te versturen. Een nieuwsbrief hoeft niet het format van een blad te volgen. We leven in een tijd van veel Whatsappjes, dus een nieuwsbrief mag ook best korter en vaker. Twijfel je hierover? Pols ook hier je lezers: wat vinden ze van kortere nieuwsbrieven in een hogere frequentie? Zet je lezer in het middelpunt.

  7. Maak het overzichtelijk
    Nog een handige tip. Denk aan je lay-out. Maak je tekst kort, scanbaar, en zorg voor genoeg witruimte. Werk met lijnen en achtergrondkleuren om nieuws meer nadruk te geven, maar maak het niet te overdadig.

  8. Sluit prikkelend af
    Het maken van een nieuwsbrief heb je meestal in een paar uurtjes voor elkaar. Maar soms wordt een fraaie afsluiter vergeten. Vergeet je slotzinnen niet. Zorg ervoor dat je lezers de eindstreep halen. Dat kan zijn ‘met vriendelijke groeten van de nieuwsbriefredactie’, maar je kunt je lezers ook nog een keer verrassen, prikkelen of ontroeren. Dat kan met een quote of met een vraag, zoals: ‘En wat vind jij ervan dat we vragen een gele blouse aan te trekken voor paaszondag? Laat je het ons weten?’

Handige nieuwsbrieftools


LaPosta

LaPosta is een Nederlandse dienst om nieuwsbrieven te versturen. Het wordt wel de 'Nederlandse MailChimp' genoemd. Tot 2000 mailadressen en 12.000 nieuwsbrieven is LaPosta gratis. Dat is dan wel met maximaal drie gebruikers. Je krijgt alleen ondersteuning per mail en in je nieuwsbrief wordt LaPosta genoemd. Wil je dat niet, dan kun je een abonnement nemen. De prijs is afhankelijk van het aantal mailadressen. LaPosta is eenvoudig in gebruik. Ander voordeel: de servers staan in Nederland, zodat je direct aan de eisen van de AVG voldoet.

MailChimp

MailChimp was min of meer de standaard voor het gratis versturen van nieuwsbrieven. Anno 2024 loopt LaPosta in op MailChimp. Want MailChimp is nog maar tot 500 contacten gratis. Daar staat tegenover dat je meer mogelijkheden hebt om je contacten in te delen. De ondersteuning is in het Engels. Omdat MailChimp vanuit de VS werkt, worden je gegevens bewaard in de VS. Wil je dat niet, kies dan niet voor MailChimp.

Campaign Monitor

Campaign Monitor is onbekender dan LaPosta of MailChimp. Je kunt er meer mee dan met LaPosta en het ziet er iets zakelijker uit dan MailChimp. Het programma is zeer gebruiksvriendelijk en logischer ingedeeld dan MailChimp. Je krijgt het snel onder de knie. Campaign Monitor is echter niet gratis.

Outlook?

Met het e-mailprogramma Outlook kun je ook nieuwsbrieven opstellen. Voor kleine aantallen mailadressen kun je zo overwegen om nieuwsbrieven te bcc'en. Heel verstandig is dit niet: er zijn limieten bij iedere mailprovider. Je loopt gerede kans dat een bericht als spam wordt gezien en dus niet wordt bezorgd. Want diensten als Gmail, Hotmail, Outlook en dergelijke scherpen hun regels om spam te beperken keer op keer aan. Niet doen dus.

Lees meer in de serie Kerk & Communicatie:

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)