Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Vijf tips voor het begeleiden van een veranderingsproces in de kerk

Een verandering in de liturgie, de toelating van de vrouw tot het ambt, fuseren met een andere gemeente. Veranderprocessen zijn er van klein tot groot. Maar in alle gevallen geldt: ze kunnen niet zonder een goede begeleiding. Greet Prins geeft vijf tips uit het bedrijfsleven die óók nuttig zijn voor de kerk.

Waarom?

Maak duidelijk wat de reden is om iets te veranderen. In het bedrijfsleven heet dit: sense of urgency. Is het geld op? Is er een duidelijke vraag vanuit de gemeente? Spreken we de jeugd niet meer aan? Als je uitlegt waarom je een veranderingsproces ingaat, kunnen mensen meedenken. Ze hoeven het er niet mee eens te zijn, maar ze kunnen wel begrip voor het idee krijgen. En begrip is het begin van acceptatie.

Eerlijk perspectief 

Leg goed uit waar je naartoe wilt, wat het perspectief van het veranderingsproces is. Maak het concreet, zodat mensen het voor zich zien. ‘Stel je voor: in plaats van twee halfvolle kerken straks weer een volle kerk!’ Maar wees eerlijk. Benoem dat een verandering spannend is, en bespreek ook de nadelen. Als je net doet alsof er alleen maar voordelen zijn, dan prikken mensen daardoorheen. Leg uit dat dit perspectief de beste oplossing is, maar dat het nooit perfect is.

Oog voor de middengroep

Bij elke verandering heb je mensen die het dolgraag willen en mensen die er faliekant op tegen zijn. De grootste groep is echter meestal de mensen die het nog niet weten. De neiging bestaat om de meeste aandacht te geven aan de mensen die niet willen. Fout! Waarschijnlijk overtuig je ze toch niet. Je moet natuurlijk wel naar ze luisteren, en ze ook respecteren, maar de middenmoot heeft jouw hulp nodig. Dát is de groep die overtuigd kan worden. Zij hebben extra informatie en argumenten nodig om een keuze te kunnen maken, dus investeer daarin. 

Communiceer, communiceer, communiceer

Neem mensen gedurende het hele proces mee. Denk niet na drie keer: nu heb ik het wel uitgelegd. Als initiatiefnemer of werkgroep ben je de hele tijd met het onderwerp bezig, maar dat geldt niet voor je gemeenteleden. Die moeten de informatie maar net ergens oppikken. Organiseer een gemeenteavond, wijkavonden, schrijf in het kerkblad en de weekbrief, ga het gesprek aan bij de koffie. Benut alle kanalen. Communiceer liever te veel dan te weinig, of beter gezegd: je kunt nooit te veel communiceren. 

Niet iedereen is blij

Accepteer dat je waarschijnlijk niet iedereen op één lijn krijgt. Als je alle stappen van het veranderingsproces zorgvuldig hebt gezet, kun je met een gerust hart tot actie overgaan. Voor sommige mensen is het nodig dat er voor hen wordt besloten. Die durven zelf de verantwoordelijkheid niet aan. Grote kans overigens dat ze alsnog over de brug komen. Sommige mensen hebben gewoon wat meer tijd nodig of moeten een verandering eerst in de praktijk zien om vervolgens te kunnen constateren dat het toch best een goed idee was. 

Lees ook de vijf tips bij het spreken voor een groep:

 

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)