Op deze pagina bij het kernthema
contextgevoelige communicatie:
- Introducerende oproep
- Inhoudelijke hoofdlijnen
- Leermodule voor lokale pionierteams
- Andere leermiddelen rond contextgevoelige communicatie
- Kies zelf gericht het materiaal dat nu bij jouw proefplek past!
Pionier her-kenbaar!
'Laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen.' (Filippenzen 4:5) Als deze Bijbeltekst wordt geciteerd, ligt de focus meestal op het laatste deel. Ook bij contextgevoelige communicatie is dat een belangrijk aandachtspunt. Je communiceert in, rond en met je proefplek namelijk niet alleen over een organisatie met activiteiten. Het gaat allereerst om de groep mensen die de proefplek vormgeven en om wat zij samen willen uitstralen. Vriendelijkheid is daarbij een goede waarborg tegen contextuele ongevoeligheid.
Maar bij 'contextgevoelige communicatie' ligt de focus vooral op het eerste deel van het Bijbelcitaat. De onderliggende kernwaarde is her-kenbaar zijn. Je wilt bekend en gekend zijn in de omgeving waar je pioniert. Daarvoor zoek je contact met communicatie-uitingen die aansluiten bij wie je op het oog hebt, die uitgaan van wie je zelf bent en die iets zeggen over waar je voor staat. Op die manier communiceer je invoelend, integer en inspirerend.
Contextgevoelige communicatie op hoofdlijnen
Je bent een proefplek en je hebt een missie. Daarvoor wil je in contact komen en blijven met mensen waarmee je op pioniersreis bent of wilt gaan. Hoe doe je dat op een manier die past bij hen, bij jezelf en bij wat je wilt uitdragen? Wat is je communicatieboodschap en hoe breng je die effectief onder de aandacht? Hoe kun je de kloof overbruggen tussen werelden die niet automatisch met elkaar verbonden zijn en daarbij toch onderscheidend blijven? Over deze en meer van dit soort vragen gaat het kernthema ‘contextgevoelige communicatie’.
Voor je gaat communiceren is het goed om stil te staan bij de groep of groepen waarmee je wilt communiceren. Probeer in de huid van de ander te kruipen. Wat komt er dan wel goed over en wat niet? Door je te verplaatsen in de ander, loop je het risico om jezelf te verliezen. Daarom is het even belangrijk om na te denken over authenticiteit en integriteit. Blijf trouw aan jezelf en je kernwaarden, is hierbij het motto. Communiceren begint met luisteren. Niet alleen naar degene die je probeert te bereiken en naar jezelf als proefplek, maar ook naar God en de kerk die je vertegenwoordigt. Hierover gaat het kernthema viervoudig luisteren.
Met eerbied gesproken is Jezus, zoals we Hem leren kennen in de Bijbel, de perfecte spiegel voor authentieke, integere én opbouwende communicatie. Ook andere voorbeelden vanuit de Bijbel kunnen een inspirerende en soms wellicht een corrigerende inspiratiebron zijn voor de communicatie in, rond en met je proefplek.
Bij het kernthema 'contextgevoelige communicatie' gaat het ook over strategie en planning. Wanneer communiceer je wat en via welk kanaal doe je dat? Daarbij zeggen de activiteiten die je organiseert zelf ook iets. Ze kunnen de boodschap van je proefplek versterken of de aandacht daarvan juist afleiden. De activiteiten waarmee je pioniert bij je proefplek maken dus deel uit van je communicatiestrategie. Als je zo nadenkt over je communicatie, wordt al snel duidelijk dat dit alles te maken heeft met je missie en de plannen die je daarbij maakt.
Daarover gaat het kernthema haalbare missie. Het kernthema gedeeld leiderschap is hierbij ook relevant. Daarmee werkt je er namelijk aan dat de neuzen van alle betrokkenen dezelfde kant op staan. Zo voorkom je dat vanuit verschillen hoeken van je proefplek tegenstrijdige communicatieboodschappen worden afgegeven.
Leermodule voor lokale pionierteams
De leermodule bij contextgevoelige communicatie bestaat uit één teamsessie:
Het benodigde materiaal is hieronder te vinden. Bij elke sessie is de inhoud kort beschreven en kan alvast de docerende video bekeken worden. Per sessie is er een gesprekshandleiding, een PowerPointpresentatie en een document met overige bijlagen. Onder deze leermodele staat een tool voor het bepalen van een vervolgroute na elke teamsessie.
Kijk hier alvast de oriëntatievideo bij contextgevoelige communicatie. Daarin delen een aantal pioniers hun eigen gedachten en ervaringen rond dit kernthema.
Teamsessie over het overbruggen van de kloof
Deze sessie is bedoeld voor teams die door middel van passende communicatie-uitingen in contact willen komen en blijven met mensen, in relatie tot hun proefplek. Je ontdekt wat de basisingrediënten zijn voor goede communicatie en je leert strategisch communiceren. Aan het eind van dit programma weet je hoe je jouw boodschap op het juiste moment, op de juiste manier, bij de juiste mensen onder de aandacht kunt krijgen.
Docerende video bij deze sessie:
Downloads bij deze sessie:
- Handleiding voor de gespreksleider
- Presentatie voor de teambijeenkomst
- Overige bijlagen bij dit programma
Tool voor het bepalen van een vervolgroute
Elke teamsessie eindigt met de vraag: hoe nu verder met de pioniersreis? Op basis van inzichten en conclusies die je als team tijdens de sessie opdoet, bepaal je samen een vervolgroute. Er is een tool beschikbaar die hierbij kan helpen.
Andere leermiddelen rond het kernthema contextgevoelige communicatie
Leermiddelen van de Protestantse Kerk
Later volgen hier in ieder geval het hoofdartikel bij dit kernthema en de samenvatting daarvan.
Leermiddelen van partners
Binnenkort volgt hier een overzicht van wat partners van de Protestantse Kerk te bieden hebben bij dit kernthema.
Belangrijk aandachtspunt bij het zelfstandig leren
In het geheel van de online leeromgeving staan 47 inspirerende video's. Hierbij is compleet uitgewerkt materiaal te downloaden voor in totaal 32 teamsessies. De gesprekshandleiding voor elke sessie bevat twee keuzeopties per onderdeel. Je kunt er dus zelfs 64 teamsessies van maken. Daarnaast zijn er zijn ook nog andere leermiddelen beschikbaar, zoals artikelen. Dit moet je niet allemaal tegelijk willen bekijken, lezen en bespreken met je team! De pioniersreis, zoals de ontwikkeling van een proefplek hier wordt genoemd, duurt gemiddeld 6-10 jaar. Je kunt er dus ruim de tijd voor nemen en zelf op een bepaald moment iets kiezen dat dan voor jouw team het meest relevant is.

