Doorgaan & Delen

Wat is doorgaan en delen?

Je bent als proefplek al een tijdje onderweg. Waar je aan het begin van de pioniersreis misschien flink kon leunen op support van anderen, komt nu de vraag op hoe de reis op langere termijn kan blijven doorgaan. Is dit mogelijk als bijvoorbeeld de leiders van het eerste uur vertrekken of als financiële ondersteuning die je eerst had minder wordt? Wat is er nodig om vol te kunnen houden? En kun je als proefplek zelf ook iets delen? Dit kan door iets met andere kerkplekken of met de hele beweging te delen vanuit je ervaring. En door bij te dragen aan het ontstaan van nieuwe proefplekken. Of door misschien zelf een nieuwe proefplek te starten.

Online leermodule Doorgaan & delen

Veel proefplekken houden zich vooral bezig met vragen rond ‘doorgaan’. Hoe het vuur op langere termijn brandend gehouden kan worden. Dit zijn legitieme vragen die niet alleen te maken hebben met financiële duurzaamheid. Vuur is wat dat betreft een mooi beeld. Als je dit niet goed onderhoudt, dan dooft het snel. Er is voldoende brandstof en zuurstof nodig. Er moet regelmatig geblazen worden om het vuur weer te laten oplaaien.

De goede verstaander hoort hierin misschien al Bijbelse verwijzingen. In deze module ga je daarmee aan de slag. Je denkt na over wat er voor jullie proefplek nodig is om op langere termijn te kunnen ‘doorgaan’.

Maar je denkt ook na over hoe er vanuit jullie proefplek (meer) gedeeld kan worden met andere kerkplekken. Over hoe jullie vuur verspreid kan worden. Er zijn drie mogelijkheden om te ‘delen’:

1. Ervaringen delen met andere kerkplekken
  2. Een beproefd concept (helpen) toepassen op een andere plek
  3. Een nieuwe pioniersreis (helpen) starten op een andere plek

Opbouw module

De module bestaat uit een basisprogramma en verdiepende programma's. In het basisprogramma gaat het over het ‘waarom’ van doorgaan en delen. Je denkt na over de mogelijkheden en benodigdheden daarvoor bij jullie proefplek.

In verdiepende programma's wordt afzonderlijk ingezoomd op doorgaan en delen. Ook is er een programma over doorgaand leiderschap als mensen vertrekken of omstandigheden veranderen. Het is goed om al zo vroeg mogelijk stil te staan bij uitdagingen die kunnen ontstaan.

Wellicht wordt er later ook nog ander materiaal ontwikkeld of aangeraden bij dit thema.

Basisprogramma over verlangen en motivatie

Vervolgroute

Elk programma eindigt met de vraag: hoe nu verder met de pioniersreis? Op basis van inzichten en conclusies die je als team tijdens het programma opdoet, bepaal je samen een vervolgroute. Er is een speciale tool ontwikkeld die je hierbij kan helpen.

Lees meer over

Het thema Leren pionieren