Checklist: komt mijn project in aanmerking voor subsidie?

Je wil graag een subsidieaanvraag doen, maar bent even benieuwd of jouw project wel in aanmerking komt! In onderstaande checklist kom je er heel gemakkelijk achter of jouw project bij het fonds past en of het zin heeft om een subsidieaanvraag te doen.

Speerpunten Kerk en Wereld

Het fonds hanteert drie speerpunten. Jouw project hoeft er slechts bij één aan te sluiten.

1. Verbinden
Worden door jouw project verschillende groepen mensen met elkaar verbonden? Denk aan religie, genderoriëntatie en afkomst. Jouw project maakt polarisatie, uitsluiting, discriminatie en onrecht bespreekbaar. Kerk en Wereld draagt bij aan initiatieven die vanuit een christelijke inspiratie deze tegenstellingen en verschillen overbrugt.

2. Christelijk geloof actualiseren en praktiseren
Zet jouw project zich in voor Gods schepping en de toekomst van mensen hier op aarde? Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid, dienstbaarheid en een gezonde levensstijl. Kerk en Wereld draagt bij aan initiatieven die bewust bezig zijn met Gods bedoeling met deze wereld, vanuit een Bijbels perspectief.

3. Ontmoeting tussen levensbeschouwingen
Bevordert jouw project de rol van religie in de samenleving op een positieve manier? Gaan mensen van verschillende levensbeschouwingen en religies in het project met elkaar in gesprek? Kerk en Wereld steunt projecten die verdraagzaamheid tussen identiteiten en openheid voor elkaars visie bevordert.

✅ Sluit mijn project aan bij één van bovenstaande speerpunten?

Overige criteria

Aan deze criteria moeten alle projecten voldoen om in aanmerking te komen voor een subsidie. Kun jij ze allemaal afvinken?

Het project bevat een duidelijk christelijk-oecumenisch component.
Het project bevat theoretische reflectie, en realiseert ook daadwerkelijk iets.
De methodiek van het project is overdraagbaar en op andere plaatsen in Nederland te gebruiken.
Het project laat een (gedrags)verandering of blijvende indruk achter op de samenleving en de deelnemers.
Het project is vernieuwend voor minimaal de eigen context.
Het project is een samenwerking met andere initiatieven of organisaties.
Het project wordt gerealiseerd binnen Nederland en richt zich op mensen in Nederland.
Het project heeft een duidelijke start- en einddatum.
De aangevraagde subsidie is nodig omdat de beschikbare financieringsbronnen niet toereikend zijn.
Je vraagt maximaal € 15.000 aan en de totale begroting voor het project is niet meer dan € 150.000.
Je bent een rechtspersoon, stichting, vereniging, kerkelijke instelling of bedrijf.
De subsidie wordt niet aangevraagd voor verblijfskosten, verbouwingen of inrichting.

Lees de subsidieregeling nog even na voor alle officiële voorwaarden.

Aan de slag

Heb je de checklist gedaan en voldoe je aan de voorwaarden? Vraag dan een projectsubsidie aan.

Download het aanvraagformulier

Extra tips voor jouw aanvraag!

Wil je een paar extra tips ontvangen voor het succesvol indienen van jouw aanvraag? En wil je meer informatie over wat er na jouw aanvraag gebeurt?

Vul je gegevens in en ontvang binnen een paar minuten de bonustips in je inbox! Je meldt je hierbij ook aan voor de tweemaandelijkse nieuwsbrief van fonds Kerk en Wereld.

*verplichte velden